Canon CanoScan 9000F

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon CanoScan 9000F op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

flonkersteen 19-06-2013
Geschreven voor: Canon CanoScan 9000F

Ik heb deze scanner nu ruim een half jaar, en ben heel tevreden met de kwaliteit scans. De vorige scanner, een all-in-one met dus ook scan-eenheid, scande bv. een paspoort dramatisch slecht, met onherkenbare foto... bij deze scanner gaat het scannen veel sneller, en is het resultaat kristalhelder. Ook leuk om dia's en filmnegatieven eindelijk te kunnen scannen: trip down memory-lane! De vele instellingen zijn simpel te selecteren, als je geen digibeet bent. Het scangear-programma is idd een ander dan het scangearprogamma van die all-in-one (ook Canon), maar na een uurtje rustig alles uitproberen wordt alles al duidelijk. De filmnegatief- en diahouders zijn door velen al als zeer fragiel omschreven, en zo ogen ze inderdaad. Maar na ruim een half jaar, en vele honderden scans met verschillende van deze adapters, zijn ze alle nog heel. Voorzichtig mee omspringen, en weten dat moderne kunsstoffen soms verrassend sterk kunnen zijn Inmiddels is ook de opvolger te koop (Mark II), kwam ik vorige maand achter... Dat was wel even schrikken, maar gelukkig blijkt de opvolger maar op 1 punt te verschillen: als extra werd 'My Image Garden'-software toegevoegd... (met dank aan reviews op amazon.com) Deze fotobewerkingssoftware wordt algemeen als fijne toegevoegde software ervaren. dus maar even prijsverschillen van de mark I en mark II afwegen tegen de toegevoegde waarde van deze software... Een minpuntje van deze 9000f vind ikzelf het glossy zwart van de 9000f: je ziet er alles op, stof en vet zijn pijnlijk zichtbaar. Maar een groter pijnpunt is toch wel het ontbreken van de mogelijkheid om draadloos scans van en naar laptop (of tablet/smartphone) te ontvangen/verzenden via bluetooth, wifi, router oid. Volgens Canon de 9000F via USB 2.0 de mogelijkheid om op de snelste manier scans naar je computer te verzenden...in 2005 misschien, maar bij deze 'facelift' zou draadloos toch wel fijn zijn geweest, of, als je als fabrikant toch wil spreken van 'de snelst mogelijke verbinding', USB 3.0. Conclusie: voor dit bedrag een prima printer, jammer van de summiere aanslutingsmogelijkheid.

flonkersteen 28-07-2013

Voor dit bedrag een prima SCANNER bedoelde ik natuurlijk te schrijven...

hoetmer1 28-01-2013
Geschreven voor: Canon CanoScan 9000F

Hele mooie scans. Ik gebruik hem voor dia's, 35 mm negatieven, voor oude negativen van zo'n 55 jaar geleden. Vind de snelheid erg goed. Binnen korte tijd heb je er heel wat gescand.
Bij mijn oude diascanner deed je er heel lang over. Kon er maar 1 tegelijk en dat duurde ook nog wel even.
Echt prima apparaat

Marcel Abbink 31-01-2013

Ik ben van plan om deze scanner aan te schaffen.
Hoofdzakelijk in eerste instantie voor het scannen van dia's. Kunnen de dia's in het raampje blijven zitten of moeten alle 1000 st.! uit het raampje gehaald worden? Ik ga voor de hoogste kwaliteit, want elke dia gaat eenmalig ingescand worden. Wat is het voor- en nadeel als de dia's in het raampje blijven zitten?
Mag ik van jou een reactie?
M.vr.gr.
Marcel Abbink

lazslo 02-02-2013

Marcel, ik heb zelf net de Epson Perfection V500 Photo aangeschaft. Daar kunnen vier dia's tegelijk in, die ook gewoon in het raampje kunnen blijven zitten.

dirkhj 10-02-2011
Geschreven voor: Canon CanoScan 9000F

Je kan alle formaten positief dan wel negatief scannen die binnen de maat van het scangedeelte vallen.
Het scandeel heeft de lengte van een a4 tje en is 8 cm breed.
Je kunt de dia's of negatieven in een raamwerkje plaatsen, dan liggen ze mooi recht voor de scan, deze raampjes zijn bijgeleverd voor het formaat diaraam, 35 mm (2 stroken naast elkaar) en 6cm brede negatieven.

Ik laat deze raamwerkjes in de scanner liggen bij het wisselen van de negatieven.
Je kunt ze namenlijk gewoon vanaf de voorkant tussen het raamwerk schuiven (werk veel sneller en minder kans op beschadiging bij openklappen van de negatiefhouder.
16 en 8 mm film scannen kan ook, je legt de film over het scan gedeelte, direct op de glasplaat, sluit de klep en maak een previeuw.
Omdat de preview plaatjes zijn klein, je kunt ze per stuk selecteren,er een venstertje omheen zetten en dit deel vergroten.
Je kunt nu nauwkeurig de uitsnede van de scan aanpassen en het plaatje beter bekijken.
Bepaal nu de kwaliteit van de scan, hoe lang hij over een scan doet bepaal jezelf door een hogere of lagere kwaliteit te kiezen, maar wat jeook kiest, in zijn soort is deze canon bijzonder snel, de bijgeleverde software maakt het werken wel heel eenvoudig

FatherJohn 11-01-2011
Geschreven voor: Canon CanoScan 9000F

Ik gebruik deze scanner met name om 35 mm negatieven te scannen. De resultaat van de scan is afhankelijk van de tijd die je er in wil investeren. Ik scan met 2600 dpi, stofverwijderaar ingesteld op "middel", dit duurt ongeveer 2 min. Ik vind dat je dan een mooi resultaat krijgt om te printen of op het beeldscherm te bekijken. Ik heb ook negatieven waarvan de beeldverhouding 1:1 is, deze werden destijds afgedrukt met 2 dezelfde kleinere fotootjes ernaast. Ik krijg het in "Scangear" niet voor elkaar om de "vierkante" beelden automatisch te scannen !! Nu wordt dit dus handmatig geselecteerd wat niet zo snel gaat. Weet iemand hier een oplossing voor ?? Het ei van Columbus ?? Ik zou het graag van iemand hieronder neergescheven zien.

annemc 08-12-2010
Geschreven voor: Canon CanoScan 9000F

In tegenstelling tot wat Hans beweert kun je de dia's scannen met het raampje eromheen. Er wordt een houder meegeleverd waar vier dia's in kunnen. Ik heb inmiddels duizend dia's gescand en ben zeer tevreden, zowel over het resultaat als de snelheid waarmee het gebeurt.

Martijn2000 05-10-2010
Geschreven voor: Canon CanoScan 9000F

Ik gebruik de 9000F voornamelijk voor 35mm negatieven.
Erg mooie en zeer hoge scankwaliteit. Voor deze prijs eigenlijk ondenkbaar. Groot voordeel dat er 2 negatievenstrips tegelijk in kunnen. Tevens kan je er ook gewoon op A4 formaat mee scannen. Ook gewone foto's zien er erg mooi uit.
Via het bijgeleverde programma gebruik je makkelijk de scangear-driver die erg veel mogelijkheden heeft en overzichtelijk werkt. Ook de FARE beeld correctie werkt zeer goed. FARE Level 3 is zeker net zo goed als Digital ICE, en gaat nog sneller ook.

alexrabf 08-09-2010
Geschreven voor: Canon CanoScan 9000F

Scanner heb ik nu ca 6 weken in bezit.Heb er ca 600 negatieven mee gescand. Zeer goede kwaliteit,echter bij max resolutie van 9600 DPI kan windows de jpg niet meer lezen !! Waarschijnlijk omdat de foto groter wordt dan 100MP je hebt dan een andere viewer nodig.Ook APS negatieven ben ik nu aan het scannen hiervoor een mal gemaakt omdat het "filmrolletje"smaller is dan een normaal 35mm negatief.
De kleuren van een APS negatief scan krijg ik niet helemaal goed maar het resultaat is voor mij goed genoeg.

alexrabf 09-01-2013

Goedenavond lazslo,

Ik kan het mij niet zo goed meer herinneren, maar weet nog wel dat ik het met een schroevendraaier aan de zijkant het negatief strookje naar buiten heb gedraaid.(eventueel klepje weg breken) Daarna kun je met de vingers gewoon het rolletje afrollen.De bestaande mal kun je niet gebruiken.Had met 2 stukken karton een mal gemaakt waar ik het rolletje doorheen kon trekken. Ook moet je de foto's handmatig selecteren omdat het scan programma de negatieven niet herkend. LETOP rolletje is hierna niet meer te gebruiken

lazslo 08-01-2013

Beste Alexrabf, hoe scan je APS negatieven? APS heeft toch alleen een rolletje? Ik ben heel benieuwd, want de HEMA digitaliseert deze alleen als je tegelijkertijd de foto's laat afdrukken. En dat is net een beetje te kostbaar voor ca 50 rolletjes... Ik hoor graag van je, bedankt alvast!